حقوقی

حقوقی

درمورد مسایل حقوقی،قراردادها، داوری، حقوق بین‌الملل، حقوق هوایی ( برای مشاوره با شماره 09126187462 در تماس باشید.)
حقوقی

حقوقی

درمورد مسایل حقوقی،قراردادها، داوری، حقوق بین‌الملل، حقوق هوایی ( برای مشاوره با شماره 09126187462 در تماس باشید.)

تجارت B2B (Business to Business) به چه معناست؟

تجارت B2B مجموعه‌ مراحلی است که در آن شرکت به دنبال فروش مستقیم به سایر شرکت‌ها یا سازمان‌ها است و  مصرف‌کننده نهایی در معامله نیست. درواقع در این تجارت دو یا چند شرکت، تولیدکننده، ارائه‌دهنده خدمات و … با هم در ارتباط هستند و بیزنس انجام می‌دهند. تجارت B2B (تجارت با تجارت)پیچیده نیست؛ با این حال هنگام برنامه‌ریزی باید برخی موارد مانند نوع روابط، مذاکرات، تعاملات صادقانه، توجه به خدمات پس از فروش و … را در نظر گرفت.

در بازاریابی سنتی یا همان B2C (business to consumer) یا تجارت با مصرف کننده ، یک طرف قرارداد شرکت و سمت دیگر تعداد زیادی مصرف‌کننده است؛ اما در تجارت B2B   بازار هدف کوچک‌تر شده و شرکت شما تنها با شرکت‌های دیگر وارد معامله می‌شود.


برای روشن‌تر شدن این مبحث یک مثال می‌زنیم. شرکت جنرال الکتریک یک شرکت معروف و فعال درزمینهٔ تجارت B2B است. شرکت LG  برای مصرف‌کننده‌ها قطعات تولید نمی‌کند؛ بلکه هدف این شرکت تولید کالاها و قطعات مصرفی برای سایر شرکت‌ها است. البته تجارت B2B یا همان (Business to Business) از زمان‌های قدیم بوده و مسئله تازه‌ای نیست؛ اما تکامل فناوری باعث شده تا این روش تجاری پیشرفته‌تر و مهم‌تر شود. حتی مدل‌های B2B آنلاین یا همان تجارت الکترونیک B2B امروزه بسیار گسترده شده و  امکانات زیادی را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد


تفاوت‌های تجارت B2B و  با بازاریابی سنتی B2C

نوع سنتی بازاریابی به‌صورت B2C است که در یک سمت معادله شرکت و در سمت دیگر مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. اما به‌مرور تجارت B2B وارد شد و توانست پیشرفت کند. بازاریابی B2B پیچیده‌تر از بازاریابی سنتی B2C نیست؛ اما با هم تفاوت‌هایی دارند که باید در طراحی استراتژی فروش در نظر گرفته شود.


ادامه دارد....
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد