مشتریان معمولی، کالا یا سرویسهای شما را برای استفادههای شخصی خریداری میکنند اما مشتریان تجاری، کالا یا سرویس شما را برای شرکتهای مطبوع خود خریداری میکنند.
فرآیند خرید در کسبوکارهای B2B پیچیدگیهای بیشتری دارد. در این حالت بر اساس نوع خرید، گروههای تصمیمگیری شامل واحدهای فنی، تجاری، مالی و اجرایی میشوند. با این حساب فردی که از جانب یک شرکت قصد خرید یک محصول را از شما دارد ممکن است تصمیمگیرنده نهایی نباشد. حتی گاهی اوقات تصمیم خرید کالاهای مهم و گرانقیمت توسط اعضای هیئت مدیره اتخاذ میشود.
در روش B2C، قیمت برای تمامی خریداران یکسان است. اما در مدل B2B، قیمت کالا بسته به نوع شرکت همکاری که قصد دارد با شما معامله کند تفاوت پیدا میکند. در این حالت بسته به نوع سفارش مشتری و سیاستی که مجموعه شما برای تعامل و همکاری با این شرکت در پیش گرفته است، مشتری قیمت متفاوتی را پرداخت خواهد کرد.
فرآیند پرداخت نیز متفاوت است. در مدل B2C، مشتری پس از انتخاب کالا، در زمان خرید، وجه کالا را به صورت نقد، کارت اعتباری یا چک پرداخت میکند. اما فرآیند پرداخت در مدل B2B، پیچیدگیهای خاص خود را دارد. در این مدل مشتری محصول مورد نظر خود را انتخاب میکند و تعدادی که از این کالا نیاز دارد را سفارش میدهد، سپس نحوه دریافت کالا و شرایط حمل و نقل از طریق کانالهای مختلف لجستیک مشخص و هماهنگ میشود.
در بیشتر موارد از آنجایی که در این مدل، کسبوکار بین دو شرکت همکار صورت میگیرد، پرداخت نقدی و در لحظه انجام نخواهد شد و موعد پرداخت در پایین فاکتور جهت اطلاع شرکت همکاری که محصول را خریداری کرده است توسط واحد حسابداری درج میشود.
ادامه دارد.....